Blogger Widgets

Berita Utama

Hati-Hati Penipuan “Cikgu” Di Tesco Extra Selayang

tesco selayang, tesco, logo tesco, penipuan di tesco selayang

Zaman sekarang, macam-macam cara orang nak menipu. Kebanyakan bermodalkan kisah sedih sahaja.

Contohnya taktik penipuan seorang lelaki yang dikesan dilakukan di pasaraya Tesco Ekstra, Selayang.

Berikut adalah perkongsian kisah bagaimana penipu ini menjual ceritanya demi menipu wang ringgit mangsa sebagaimana dikongsikan di media sosial.

Diharapkan kita tidak menjadi salah seorang mangsanya:

Petang kemarin ketika keluarkan duit dari mesin ATM di Tesco Extra Selayang, ada satu brader Melayu. Awal 50an, sawo matang, tinggi dalam 1.60m, pakai smart, minta tolong pasal kad ATM dia kena telan dalam mesin ATM. Dia kata dia ‘cikgu’ dari Syah Alam. Bini nak operate petang ni kat HKL.

Simpati dengan dia aku cuba tolong la apa yang boleh. Dia minta no acc aku nak suruh kawan dia sorang ‘USTAZ’ bank in duit dalam acc aku. Aku ambil no phone ‘cikgu’ 0175334878 utk sent no acc aku.

Plan dia cukup menarik.. tengah-tengah dok cerita pasai masalah dia ni, tot2 call in dari bank katanya, aku tengok sendiri nombor yang call in tu start 03, percaya la aku dari bank. Nombor office. Dia suruh cut off ATM acc sebab kat dalam tu ada balance RM16K. Fuyyooo.

Lepas tu ada call lain masuk kat hp dia yang lagi satu (loaded juga ‘cikgu’ ni ada 2 handphone). ‘Ustaz’ call lambat sikit nak transfer suruh aku tunggu setengah jam.

‘Cikgu’ ni merayu kat aku nak pakai duit dulu dalam 8 ratus sebelum ‘Ustaz’ transfer RM1K kat acc aku. Kalau aku ada duit pun aku tak bagi sebanyak tu.

Dia tanya berapa aku boleh bagi dulu kat dia, sebab ada stuff dia stuck kat cashier. Pehhhhhh membelitnya cerita dia..

Aku cakap kat ‘cikgu’ tu, duit aku boleh bagi, tapi mai IC dia untuk aku snap gambaq guna hand phone.

Dia cuba merayu yang dia tak kan tipu tapi bila aku berkeras minta IC dia lari pi kot lain.

Tak mau ada org lain juga ditipu dengan CARA yang sama, pagi tadi aku pi report polis kat balai Batu Caves, rupanya dah ghamai yang report terTIPU dengan taktik ‘cikgu’ ni. DONIA OH DONIA!!!!

Kongsikan cerita ini pada keluarga dan rakan-rakan, diharapkan tiada lagi yang tertipu dengan taktik lelaki menggunakan gelaran ‘cikgu’ ini.

No comments:

Post a Comment